لالیگا

همه چیز از فوتبال باشگاهی اسپانیا لالیگا

لالیگا

همه چیز از فوتبال باشگاهی اسپانیا لالیگا

زندگینامه امانوئل آدبایور از متز تا موناکو

   

مرجع خبری رئال مادرید :"به من بگو چه بلدی و نقاط ضعف و قوت تو چه چیزهایی هستند ؟" گیلرت گرس ، پس از پیوستن امانوئل آدبایور به تیم اصلی متز خطاب به مهاجم توگویی این را گفت . مارس 2002 بود و متز در پایان لیگ برای سقوط نکردن دست و پا می زد . آنها در آن زمان در دسته دوم بودند ، در گلزنی ناکام بودند و مهاجم توگویی را ناجی خود می دانستند . آدبایور این گونه پاسخ سوال اول را داد :" قد و قامت بلند برای خوب پریدن و سرعت بالا " و البته بازی کرد و خوش هم درخشید .
متز در فصل 03-2002 ر گلزنی آمار وحشتناکی به ثبت رسانده بود و بدترین خط حمله را با زدن 19 گل در 27 بازی داشت . اما آدبایور در پنج بازی فیکس شدنش ، آمار فوق العاده ای به ثبت رساند و یازده گل زد تا نشان دهد که انتخاب شدنش از سوی فرانسیس ده تادئو که او را در گوتنبرگ کشف کرد ، اشتباه نبوده است . پاسکال جینین ،‌مربی تیمهای پایه متز در مورد او گفت :" در ابتدا در مورد او تردید داشتم چرا که نمی توانستم که استعدادهایش را شکوفا کنم . " آدبایور در متز بهترین روزهای خود را سپری کرد و با زدن 13 گل بسیار مهم باعث شد که تیمش بتواند که راهی دسته اول لیگ فرانسه شود .
بعد از چند ماه ، آخرین گل خود برای متز را در ژئوگنن زد تا یک جهش بزرگ دیگر در عرصه فوتبالش داشته باشد و راهی موناکو شود .
با تنها 19 سال سن ،‌توانست که چهارمین گلزن برتر فصل لیگ فرانسه شود :" من در پانزده سالگی به فرانسه آمدم و پیش از آن در لومه زندگی می کردم و بعد از چهار سال توانستم که به یکی از بهترین باشگاه های اروپا یعنی موناکو بپیوندم ، دیگر چه می توانم بخواهم ؟" او در آن تابستان در مصاحبه با فرانس فوتبال این صحبتها را انجام داد . کمتر کسی تصور می کرد که موناکو بتواند که تا فینال چمپیونزلیگ بالا برود . آدبایور در آغاز در تیم دیده دشامپ در کنار نوندا ،‌روتن و ژولی ، یار فیکس بود . مصدومیت جدی نوندا باعث شد که فرناندو تورس ، در کنار مهاجم توگویی قرار گیرد . اولین بازی مهاجم اسپانیایی اسبق رئال در کنار آدبایور در لیگ فرانسه ، برابر لیل بود اما برای اولین بازی چمپیونزلیگ برابر آیندهوون ، ‌دشامپ تصمیم گرفت که مورینتس را تک مهاجم تیمش کند .مهاجم توگویی ،‌آن روز خط خورد و در بیشتر آن تورنمنت از تیمش دور بود و تنها دقایقی در برد 8-3 برابر دپورتیوو لاکرونیا حاضر بود . او جایگاهش را از دست داد و هیچ گاه نتوانست که آن را بازیابد . او بازیهای خوبی در لیگ فرانسه داشت ،‌در برابر مونتپلیه ،‌هت تریک کرد اما در بازیهای حساس چمپیونزلیگ حضور چندانی نداشت . او در بازی تیمش در مرحله یک چهارم نهایی چمپیونزلیگ برابر رئال مادرید فقط هفت دقیقه حاضر بود یا در نیمه نهایی برابر چلسی اصلا بازی نکرد ، همین طور در فینال در برابر پورتوی مربی فعلیش ،‌مورینیو. در آن روزها به نظر می رسید که با ناکامی در موناکو ، کارش تمام شده باشد ، اما در زمانی که هیچ کس انتظار نداشت ، دوباره خودش را احیا کرد . بازیهای تیم ملی توگو در راهیابی به جام جهانی 2006 بود که باعث شد که دوباره نام آدبایور بر سر زبان ها بیفتد .
او در فصل 05-2006 در موناکو فیکس شدنش را از دست داد و فقط هشت گل به ثمر رساند و با بازگشت نوندا و خرید ساویولا ،‌جایش از گذشته اش هم تنگ تر شد .
در آخرین فصلش در موناکو بالاخره توانست که غولهای بزرگی را پشت سر بگذارد . بزرگانی همچون پرسو و مورینتس را تحت الشعاع خود قرار داد . با یک گل خیره کننده در بازی پاریس سن ژرمن ، بالاخره دشامپ را به استفاده از خودش مجاب کرد .
آن فصل برایش خیلی کلیدی بود و بسیاری از صداها را ساکت کرد . چندی بعد ،‌آرسن ونگر او و توانایی هایش را پسندید و تصمیم گرفت که او را برای آرسنال به خدمت گرفت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد