لالیگا

همه چیز از فوتبال باشگاهی اسپانیا لالیگا

لالیگا

همه چیز از فوتبال باشگاهی اسپانیا لالیگا

مورینیو : خیلی بیشتر از این ها از این تیم توقع دارم

مرجع خبری رئال مادرید : خوزه مورینیو ، در برنامه ای تحت عنوان "مورینیوی واقعی "‌ با رئال مادرید تی وی مصاحبه کرد. 

  

تبریک به شما که به اولین فینال خود به عنوان مربی رئال مادرید رسیدید . هواداران خیلی خوشحال هستند ، تیم متحد ، حواس جمع و تشنه قهرمانی به نظر می رسد ،‌ اما چطور شما آنها را برای رسیدن به فینال مهیا کردید ؟

 


به نظرم این فقط یک گام کواه بود ، نه چیزی که از تیمم خواسته باشم . اگر شما به من بگویید که بزرگترین افتخارم در دوران حضور در رئال مادرید رسیدن به فینال کوپا دل ری بوده است ، مطمئنا خیلی نا امید می شوم . این فقط یک گام بود ، اولین گام . وقتی در چلسی بودم هم اولین قدمم ، راهیابی به فینال کارلینگ کاپ در میانه فصل بود . این هم فقط یک گام است ، از این تیم انتظارات بیشتری دارم . از بازیکنانم می خواهم که برای حضور در این فینال خیلی با انگیزه باشند اما قرار نیست که حضور در آن ، کعبه آمال ما باشد .

 


نه بازی در ژانویه انجام دادید ، هفته ای دو بازی برای شاگردانتان ، این خیلی مشکل و پر برخورد است ، اما فکر نمی کنید که همین سرعت عمل ، باعث شده باشد که حس همکاری و یکدلی در تیمتان بیشتر شود ؟
از نگاه من ، تیم از همان ابتدا یکدل بود . فکر می کنم که ما در دو قرعه مشکل برابر سویا و اتلتیکو ، بهترین کاری را که می توانستیم انجام دادیم . از نظر رقابت شاید آنها خوب نبوده باشند اما برای کسب تجربه در مسابقات حذفی خیلی عالی بودند . چمپیونزلیگ در انتظار ماست و بازی کردن برابر سویا و اتلتیکو ، تقاوت چندانی با بازی در چمپیونزلیگ و مراحل حذفیش ندارد . به نظرم این برای کسب تجربه توسط تیم خیلی خوب بود ، در برابر اتلتیکو بازی رفت را در خانه انجام دادیم و آنها را مغلوب کردیم و توانستیم که در ویسنته کالدرون از این نظر به حریف برتری داشته باشیم . در پیزخوان هم بازی رفت را 0-1 بردیم و باز هم در بازی برگشت به حریف برتری داشتیم . به نظرم این تمرین خوبی برای ما پیش از چمپیونزلیگ بود .

مرحله یک شانزدهم چمپیونزلیگ نزدیک است و با توجه به عملکردی که در کوپا داشتید ، بازیکنانتان نشان دادند که برای بازی حذفی خیلی آماده هستند ، این نشانه خوبی برای مصاف با لیون است ؟
من عاشق بازیهای حذفی هستم . به نظرم آنها برای افرادی ساخته شده اند که ذهن قدرتمندی دارند چرا که فشار آن خیلی بالاست . کوچکترین اتفاقات می تواند که باعث ایجاد اتفاقاتی شود : زدن یک گل بیشتر ، خوردن یک گل کمتر و ... هر اشتباه کوچکی می تواند که تفاوتهای زیادی ایجاد کند . مثلا یادم است که وقتی رئال مادرید فصل گذشته در بازی رفت از لیون 1-0 شکست خورد ،‌ همه فکر می کردند که این برای بازی برگشت نتیجه خوبی بوده است . هیچ گاه نمی توان فهمید که چه زمانی شکست 1-0 به اندازه کافی خوب است . یادم است که در بازی برگشت ، رئال مادرید چندین و چند موقعیت برای زدن گل دوم را داشت ، اما نزد ، سپس در نیمه دوم لیون بازی را 1-1 مساوی کرد تا کار بازی تمام شود . این قبیل فشار ها را خیلی خوب درک می کنم . از این که چمپیونزلیگ نزدیک است ، احساس فشار نمی کنم بلکه برای شرکت در آن هیجان زده هستم .

شما را به عنوان متخصص بازیهای حذفی می شناسند ، چه چیزی باعث شده که در بازیهای حذفی این قدر موفق باشید ؟
همان طور که گفتم ، در بازیهای حذفی باید از نظر ذهنی قدرتمند باشید و در یک آن ، حریف را خیلی خوب آنالیز کنید چرا که کوچکترین اتفاقی می تواند یک فاصله مهیب را رقم بزند. من همیشه می خواهم که در بازیهای رفت با کسب برد کار را یک سره کنم . برایم فرقی ندارد که در داخل یا خانه باشد : در بازی رفت ، باید به برد رسید . گاهی این اتفاق نمی افتد ، اما این مسیری است که باید برای خود مشخص کرد. نباید برای حل کردن شرایط منتظر بازی برگشت ماند . بازی رفت در خانه است ؟ باشد ،‌خب برای برد تلاش می کنیم . خارج خانه است ؟ آن هم باشد ، برای برد می جنگیم . فکر می کنم که این صحیح ترین تصمیم است .

شما با بازیکنانی همچون مسعود اوزیل ، رونالدو ، کاکا ، دی ماریا کار می کنید . با این که چندین سال است که در این کار هستید ، هنوز تحت تاثیر توانایی های فنی این بازیکن قرار می گیرید ؟
بله ،‌این ها بازیکنانی هستند که هر کسی دوست دارد که عملکردشان را ببیند . طبیعتا ، من با این که مربی هستم ، اما از طرفی هم از عاشقان فوتبال هستم ، پس وقتی که روی نیمکت هستم ، می خواهم که از جنبه های مختلف بازی لذت ببرم . این طبیعی است ،‌من تیم را ساخته ام . این بازیکنان برای تیم کار می کنند و من خوش شانسم که آنها را دارم . چه راهی برای توصیف کار آنها باشد ،‌چه نباشد ، آنها بازیکنانی هستند که برای تیم تلاش می کنند و این خیلی خوب است.

بیشتر کدام بازیکن شما را تحت تاثیر قرار داده است ؟
چند تایی هستند . مثلا آربلوا ، از آن دست بازیکنانی است که شاید مردم خیلی تحت تاثیرش قرار نگیرند ، چرا که مارادونا و زیدان یا از این دست بازیکنان نیست ، اما از آن قبیل بازیکنانی است که مربیان را تحت تاثیر قرار می دهد و من هم مستثنی نبوده ام ، از بین 0 تا 10 ، او 10 نیست اما هیچ وقت 6 هم نیست . همیشه بین 7 تا 9 است . همیشه می توان به او اتکا کرد . همواره رو در روی بهترین بازیکن تیم مقابل قرار می گیرد و او را در جیبش می گذارد . وقتی در زمین باشد ،‌خیالم راحت است . البته او در سمت چپ نمی تواند زیاد حمله کند چرا که این پست اصلیش نیست اما از آن بازیکنانی است که هر تیمی احتیاج دارد .


در انگلیس ،‌پرتغال و ایتالیا با تیمهایی به موفقیت رسیده اید ، بعد از نیم فصل حضور در رئال ماردید ، چطور توانستید که با فشاری که در چنین باشگاه های بزرگی وجود دارد کنار بیایید ؟
کنار نیامده ام (می خندد) آن را حس نمی کنم . مربیگری رئال مادرید در برابر اتلتیکو مادرید همان اندازه بار مسئولیت ایجاد می کند که یونیائو لیریا را در برابر یک تیم کوچک دیگری در پرتغال هدایت کنی . همیشه باید تا جایی که می توانی تلاش کنی که بازیها را برنده شوی و از آن لذت ببری . فرقی ندارد که حریفت یک تیم بزرگ یک کوچک باشد ، فقط باید از آن لذت ببری و از حضور در آن جا ، افتخار کنی .

با تیمها و افراد بزرگ مختلفی در فوتبال کار کرده اید ، چه کسی تاثیر بیشتری را روی مربیگری شما داشت ؟
فکر می کنم باید بگویم که خودم . تنهایی فکر کردن ، سوال پرسیدن از خودم ، مطالعه واکنش هایی که داشته ام ،‌ بررسی تصمیماتی که گرفته ام ، نگاه کردن به اتفاقاتی که درون بازی افتاده است ، احساسیک ه درون بازی داشته ام ، فکری که در طول بازی کرده ام ... سعی کردن برای پیدا کردن بهترین وسایل و راهکار ممکن برای تمرینات ... فکر کنم که من خودم ، مشوق خودم بوده ام .

جدا از فوتبال ، چه کسی بیشترین تاثیر را روی شما گذاشته است ؟
بیش از بیست سال است که ازدواج کرده ام ، پس می توانید تصور کنید که همسرم و من در خیلی چیزها با هم سهیم هستیم . او نه فوتبال را می فهمد ، نه از آن چیز زیادی سر در می آورد اما مرا خوب می شناسد . پس می توانم بگویم که تاثیر بسزایی روی من گذاشته است .

مورینیوی واقعی کیست ؟ چه کسی واقعا شما را می شناسد ؟
جمعی خانوادگی که زیاد هم بزرگ نیستند ، جمعی از دوستان خارج از فوتبال که زیاد هم نیستند و افرادی که با آنها در هر باشگاهی بوده ام و از میان بازیکنان ،‌مدیران و اعضای تیمها هم افراد زیادی هستند . من برای این افراد خودم را به طور کامل باز می کنم و آنها می دانند که من دقیقا چه کسی هستم و چطور هستم . آنها افرادی هستند که من را بهتر می شناسند .

دوست دارید که در فوتبال چطور در یادها بمانید ؟
زیاد نگران آن نیستم . فقط می خواهم که خاطرات خوشی را در ذهن بچه هایم ایجاد کنم . در فوتبال با کسب نتایج تاریخ ساز می شوی ، پس من نگران آن نیستم . تا 50 سال دیگر هم هر کسی بپرسد که چه کسی اولین توپ طلای مربیان را برد ؟ همه می گویند خوزه مورینیو . چه کسی یکی از سه مربی بود که دو چمپیونزلیگ را با دو تیم مختلف برد ؟‌من یکی از آنها بوده ام . چه کسی یکی از نفراتی بود که در سه کشور قهرمان لیگ شد ؟ من یکی از آنها بودم . تاریخ با عملکردی که از خود به جای می گذارید ثبت می شود ، من به آن توجهی ندارم .

امید دارید که در رئال مادرید به چه چیزی دست یابید ؟
می دانید که من بهترین کار خود را ارائه می دهم و وقتی این کار را می کنم ، به این علت است که به عملکردم اعتقاد دارم ، احساس می کنم که نتایج خودشان بدست خواهند آمد . این چیزی است که می خواهم ،‌نمی خواهم که فقط بگویم که یک بار مربی رئال ماردید بوده ام ، می خواهم بگویم که مربی رئال مادرید بوده ام و در دوران حضورم در این تیم ، به همه چیز رسیدم ، این هدف من است .

اگر بخواهید رئال مادرید را در تنها یک کلمه توصیف کنید ،‌چه می گویید ؟
عظیم ... و خیلی سرسخت (می خندد)

و یک کلمه هم برای خودتان ؟
خیلی سرسخت ، همچنین ... (می خندد)

دوست دارید که برای فردی که شما را نمی شناسد ، خودتان را چطور تشریح کنید ؟
به عنوان یک مرد خوب و یک مربی بسیار خوب .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد